Thursday, January 8, 2009

balik kampung...

ASsalammualaikum....

02hb Januari 2009 saya pulang ke kampung, Bee Pee tercinta...panasnyer... Ya, Rabbi.....

1) Mama sakit
Saya balik pasal mak saya asik kata tgn kiri dier bisa-bisa...kejap-kejap bisa pastu ilang...pastu dtg lagi..., so, saya balik la n bwk dier gi check.. Saya takut gak kalau kena stroke, maklumla...skrg mcm-mcm penyakit ader...
Alhamdulillah, doc kata urat-urat kt tgn dier menegang, byk puncenya, antaranya bekerja di dalam air cond selama bertahun-tahun...jadi org kata ' mkn dalam'...haaa gitu la... so, sape yg keje dlm air cond jer, hati-hati erk...banyakkan pengambilan kalsium...protein dan minum byk air...

2) Atok Non
Kat johor, kalau atuk lelaki dah takde kita pggl nenek kita ~ atok kan? tak tahu la johorean len... tapi saya pggl nenek saya~ atok... Atok saya lahir ~ ikut pengesahan gigi lahirnya tahun 1931.. ( atok kata dulu perang thn 1940, jadik surat beranak dah ilang pasal kena bom..wat baru ikut gigi)
Kebetulan plak, great2 moyang saya berbangsa cina dan serahkan atok pada moyang saya sebagai anak angkat...so, document2 lagi la ntah ke mana... Saya agak rapat ngan atok, dulu saya tggl ngan dia sbb teman dia sorang, futhermore umah atok sgt dkt ngan TIGS dan skola Agama mase tu... tapi skrg atok dah tak kuat sgt n mula stay umah anak-anak...
BAru-baru ni, saya gi ziarah dia sebab dia pun dah tak berapa sihat... Atok masih kuat lagi jalan sendiri cuma mata je, power mata ntah berapa ribu, ( ader contact lens yg sesuai tak? heeee...) Saya pernah bwk atok wat spec baru, machine tu tak berenti proses mata dia...beribu seyyy power mata...gilak arr..

3) Kebun
Cuti semester selama sebulan, adik saya usahakan kebun atok...so, saya pun gi la jenguk apa hasil nya..( adik gue tak penah pegang cangkul ekh, jadik nak tahu terbalik ke tak kebun tu dibuatnyer...heeeeee....) tapi saya bangga giller bila tgk hasilnya... tak sangka adik saya boleh usahakan kebun tu, dari utan skrg dah terang n dah tanam kelapa...tggl nak jaga jer..

4) Umah lama
Mama saya ada umah kat tmn bakti ~ dekat ngan Maktab Perguruan BP, so cadangnya bila pencen nak duduk situ... banyak kerosakkan nak kena baiki... skrg pun dah abes RM20K, yang baru nampak bumbung dah ganti ngan pagar... banyak lagi nak baiki, parit dah pecah-pecah.. toilet lagi...wiring plak dah banyak kena mkn ngan tikus... perghhh...pening gak nak kumpul duit... tgh kumpul la ni, nak tolong mama mana yang boleh...

5) Asam Pedas
Kalau saya balik kg, mmg tak sah kalau tak mkn asam pedas,... saya baru terjumpa asam pedas ikan sembilang kat town bp...seeeeeeddddaaap!! selalu saya carik asam pedas ikan sembilang kat pt.salam...bile dah jumpa kat town tak payah gi jejauh...heheheheheh... 5 hari mkn asam pedas jer, asam pedas ikan sembilang, ikan pari dan ikan merah...yum..yum...yum...

So, inilah aktiviti cuti saya di thn baru... ulang alik gi tgk atok, gi kebun, gi tgk progress umah mama n asam pedas... tak sempat gi tpt len even jumpe kak ngah pun tak sempat apetah lagi jumpa k.chik atau ea...sowi ekh... nnt kita jumper...

*aku tensen ar takleh upload gambo laks...nnt aku edit...~ bile dah panas mule ar kuar 'aku' neh...sabo...sabo...dush..dush..kat diri sendiri...

1 comment:

Anonymous said...

bz bz...
xper..utk family..

atuk ko sakit per? dah lamer x jumpa atuk ko kan..dulu slalu lepak umah atuk ko mkn laksa johor..hehe..

ibu dulu start sakit tgn camtu gak..jgn bg mama ko sejuk2 n byk kena air..dah boleh avoid trus air batu la..